Door Christiaan Boesenach, Emma Curvers, Jesse Heijnis en Pamela Kalkman.
The Duke of Burgundy
Huishoudster Evelyn (Chiara D’Anna) en vlinderkundige Cynthia (Sidse Babett Knudsen) doen het met elkaar. De zweepslagen vliegen je om de oren. Maar wie domineert nou eigenlijk wie in dit sadomasochistische rollenspel? Toch hoef je niet bang te zijn voor rooie oortjes in de bioscoopzaal – The Duke of Burgundy is allesbehalve een tweede Fifty Shades of Grey. Waar je wel opgewonden van zal raken, zijn de ongekend mooie beelden en de fijne soundtrack. Regisseur Peter Strickland (Berberian Sound Studio) liet zich beïnvloeden door de sexploitation uit de jaren 70, en maakte er een hypnotiserend meesterwerk van. Met een kinky randje, dat wel. (CB)
Te zien vanaf 16 juli
While We're Young
Veertigers Josh (Ben Stiller) en Cornelia (Naomi Watts) ontmoeten de hippe Jamie (Adam Driver) en Darby (Amanda Seyfried) en delen met hen al gauw liever het weekend dan met hun saaie, van baby's bezeten veertigersvrienden. Baumbach zoekt de lach in deze film in een generatiekloof, maar dat betekent ook dat hij veelal teert op de clichés die we ervan kennen: zo zijn de youngsters ironische-t-shirtdragende, typmachine-typende, kippenhoudende hypocrieten, en de veertigers op hun beurt gaan een midlifecrisis potsierlijk te lijf door op hiphopmuziek te dansen, racefietsen en hippe hoedjes te dragen. Is dat gemakzucht of rake satire? Misschien doet het er niet toe: net als in Frances Ha lukt het Baumbach tóch weer dat bittere lachje op te roepen - die met de nasmaak van zwaktes die je zelf al te goed kent. (EC)
Te zien vanaf 30 juli
Inside Out
In ons brein heeft op dit moment een plezierpoppetje het hoogste woord, want nog maar twee weken en we kunnen naar Inside Out. Joepie! Plezierpoppetje? Ja kijk, Inside Out laat dus zien hoe je hersenpan eigenlijk een controlekamer is waar figuurtjes als de blije Joy, zeurkous Disgust, huilebalk Sadness, de doodsbange Fear en de licht ontvlambare Anger de dienst uitmaken. Nu al plagen we onze partners met de observatie dat zij zeker weten meer dan één knalrood vuurmannetje in hun hoofd hebben rondstampen. (JH)
Te zien vanaf 16 juli
Alleluia
Michel (Laurent Lucas) is een gelikte vrouwenverslinder. Moeiteloos duikt hij met de ene na de andere vrouw in bed, om hen vervolgens geld af te troggelen. Totdat hij zijn sociopathische gelijke vindt in Gloria (Lola Dueñas), die al snel aanbiedt zijn partner in crime te worden. Gloria blijkt echter gevaarlijk jaloers, en het tweetal laat een bloedrood spoor van vernieling achter. Een beetje vreemd is het allemaal wel, zo kan het gebeuren dat je van een genadeloze slachtpartij plotseling in een muzikaal intermezzo belandt. Regisseur Fabrice Du Welz (Calvaire; Vinyan) heeft patent op dit soort waanzinnige films, en met deze ode aan The Honeymoon Killers (1969) bevestigt hij zijn status als een van België's meest eigenzinnige regisseurs. (CB)
Te zien vanaf 16 juli
La Isla Minima
Twee detectives (één jonge idealist en één van de oude stempel), weidse landschappen, veel bruinkleuren, en verhalen van verdwijnende vrouwen. Klinkt bekend? Als je een fan bent van True Detective dan is de Spaanse film La Isla Minima een film die je niet mag missen. Regisseur Alberto Rodríguez neemt je mee naar Spanje 1980, dat net na de val van Franco geen dictatuur meer is, maar ook zeker nog geen democratie. Vooral in het droge landschap van Andalusië – het Spaanse Wilde Westen – is het de wetteloosheid die heerst. Twee detectives met botsende karakters gaan op zoek naar een seriemoordenaar die het voornamelijk gemunt lijkt te hebben op mooie tienermeisjes. Dit levert veel spannende scènes op met Spaanse macho’s, onderdanige vrouwen, en desolate landschappen. Tel daarbij op dat de film in Spanje al met vele prijzen werd overladen en je weet dat je dit wilt zien. (PK)
Te zien vanaf 9 juli. Kriterion heeft donderdag 2 juli alvast een voorpremière.