Je klinkt niet erg hoopvol over de filmindustrie.
‘Dit is een tijd van paniek. Cinema heeft een ontwikkeling doorgemaakt die haar geen goed heeft gedaan. Ze ging van dapper, open en uitdagend naar vreselijk conservatief. Film is een producers business geworden. Het vermomt zich als auteurscinema, maar dat is bedrog. Er wordt gepretendeerd dat iedereen vrij is, maar onderhuids ligt een enorme spanning. Het is de grootste paradox. We leven in een eeuw waarin wordt gezegd dat alles mogelijk is, maar eigenlijk vernauwt alles. Mensen hebben het over diversiteit en de democratisering van film, maar dat is gewoon een excuus om nog meer onbeduidende troep te maken.’
Mensen hebben het over de democratisering van film, maar dat is een excuus om nog meer onbeduidende troep te maken
‘Ik wil terug naar de essentie van cinema van vijftig jaar geleden. In film moet je de taal van cinema ondervragen en bevragen. En het publiek uit hun comfortzone trekken. Anotonioni, Tarkovsky, Kurosawa: dat waren meesters die nooit iets voor lief namen. Ze kozen hun eigen pad. Dat bestaat tegenwoordig niet meer. Cinema moet voor zichzelf opkomen en het recht opeisen om het publiek uit te dagen.’
Wat wil je filmliefhebbers meegeven?
‘Wees vrij in de breedste zin van het woord. Hou je niet vast aan vooroordelen. Deze wereld heeft ons al te veel gedefinieerd. En ga niet op het Internet. Ik voel de aantrekkingskracht dagelijks, want het is als slechte drugs, maar het gaat je hoofd in. Sociale media wil onze hersenen vervangen door computers, maar het is de individuele ervaring die het leven zin geeft.’
Moeten ze dan ook alleen naar de film gaan?
‘Ja, dat is het beste. Er heerst momenteel een enorme metafysische angst en ontkenning van de dood. Dat is omdat we alle ervaringen die waardevol en betekenisvol zijn van ons afduwen, want die dingen vergen tijd, energie en bezinning. Maar als je anderen voor je laat denken betekent dat de dood van de samenleving.’
Er liggen twee smartphones voor je.
‘Ja… Ik heb er drie en ik haat mezelf erom.’
---
Charlotte van Zanten studeerde literatuur in Amsterdam en Tokio en richtte in 2013 Roffa Mon Amour Film Festival op in Rotterdam. Daarnaast schrijft ze graag verhalen (over anderen) en ze verzamelt iconische filmmuziek van over heel de wereld op vinyl.