
The Mastermind
- Regie
- Kelly Reichardt
- Met
- Josh O'Connor, Alana Haim, John Magaro
- Duur
- 110 min.
- Jaar
- 2025
- Taal
- Engels
‘Een filmkunstwerk dat je de hele dag kan bewonderen in Cineville, zonder dat je 'm ergens van de muur hoeft te trekken.’
In een uithoek van Massachusetts in het jaar 1970 vult JB Mooney (Josh O'Connor) zijn dagen als timmerman. Terwijl hij zijn vrouw (Alana Haim) en zijn moeder voorhoudt dat hij een grote klus heeft binnengehaald, is hij stiekem bezig met het voorbereiden van een kunstroof. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een aantal schilderijen uit het lokale museum te stelen?
Een film van regisseur Kelly Reichardt (First Cow, Certain Women) is altijd een cadeautje. Maar een Kelly Reichardt heistmovie? Daar hadden we in onze stoutste dromen niet op durven hopen.
‘JB vindt het zelf een héél goed plan. Vier schilderijen, een kleine crew, een vluchtauto, klaarlichte dag. Het is 1970 en de werkeloze vader (gespeeld door Josh O’Connor) heeft zichzelf gecast als het meesterbrein van een bescheiden kunstroof. Hij is die ene gast in de film die het allemaal voor elkaar krijgt. Het plot – snel naar binnen, snel naar buiten, snel wegrijden – ligt er. Alleen de details van het scenario vergen nog wat uitwerking. Want wat te doen met de kids, als mama naar kantoor is en papa rovertje wil spelen? Wat als iemand de geplande vluchtroute blokkeert? En wat doe je met vier onverkoopbare schilderijen als je ze eenmaal hebt gejat? Zoals we van haar gewend zijn, laat regisseur Kelly Reichardt (First Cow, Showing Up) de camera in The Mastermind afdwalen naar de randfiguren die in de gemiddelde Ocean’s-film buiten beeld vallen: de getuigen, de verontruste familieleden en vrienden, de studenten op de tv die dagelijks protesteren tegen de Vietnamoorlog. JB heeft in zijn meesterbrein alleen plek voor zichzelf en negeert het allemaal. En zo, met z’n main character syndrome onder zijn arm, stuntelt hij door de VS, een spoor van vernieling achter hem. Gelukkig voor jou en je omgeving is dit meesterwerk gewoon overal in Cineville bewonderen – zonder dat je ’m ergens van de muur hoeft te trekken.’


